no:Our DNA:Garage:Impulse NO/NO

IMPULSE EVENT.

Nye helter for en ny tid: Våre visjoner og ambisjoner frem mot 2025.

Nå avslører vi våre spennende fremtidsplaner, med nye helter for en ny tid. CUPRA returnerer til det som var utgangspunktet for fire år siden: Terramar, Sitges i Barcelona. Her legger vi fram neste kapittel i vår historie.

Til nå har vi levert nær 200 000 biler. Omsetningen har økt fra 430 millioner euro i 2018 til nesten 2,2 milliarder euro i 2021 – langt over alle forventninger. Og i år er målet vårt å doble salget, omsetningen, og det det globale nettverket av «CUPRA Masters» og «CUPRA City Garages».

Innen 2025 vil vi ha gått inn i en ny æra med tre nye elektrifiserte modeller: CUPRA Terramar* CUPRA Tavascan* og CUPRA UrbanRebel*. Samtidig blir det eksisterende modellutvalget oppdatert.

I kveld viser vi hele utvalget av CUPRAS kommende helter, som skal lanseres innen 2025, sier Wayne Griffiths, direktør for CUPRA.

Innen 2025 er vårt mål å levere 500 000 biler per år, og å fortsette den internasjonale ekspansjonen innen nye markeder og nye segmenter. For å få til det, er det menneskene som betyr noe. Det er menneskene som utgjør merket, forsetter Griffiths.

«The Unstoppable Impulse event» fant sted i Terramar, Sitges, med deltakelse fra internasjonal medial, institusjoner, partnere og CUPRA ambassadører – for eksempel verdens beste fotballspiller, Alexia Putellas (vinner av «Ballon d’Or» 2021 og vinner av «Best FIFA Award» 2021). Representanter fra Volkswagengruppen og Porsche- og Piëch-familiene var også til stede. 

CUPRAs utrolige reise

CUPRA ble lansert i 2018 med en ambisjon om å gjeninnføre sportslighet i moderne biler. Dette var drevet av noen få ildsjeler som ville utfordre status quo.

Den første bilen som manifesterte ambisjonen og karakteren til vårt utfordrermerke, var CUPRA Ateca – en unik modell i sitt segment.

To år senere lanserte vi «Leons Konge»: CUPRA Leon. Dette var vår første modell med et omfattende utvalg av motoralternativer. Takket være den høytytende plug-in hybrid drivlinjen, var dette vår første elektrifiserte modell.

Deretter fulgte vår første helt egne modell – CUPRA Formentor. Crossover-SUV-en har vært en stor suksess, med neste 100 000 eksemplarer solgt over hele verden. Så langt er dette vår bestselgende modell.

Og så kom CUPRA Born. Den første helelektriske bilen, og en perfekt match mellom elektrifisering sportslige prestasjoner.

Men bilene er bare en del av historien. Et nøkkelelement i vår suksess er «CUPRA Tribe».

«CUPRA Tribe» utgjør essensen av vårt merke, dag etter dag: Egenrådig holdning, opprørsk ånd og et ukonvensjonelt tankesett, sier Antonio Labate, direktør for strategi, forretningsutvikling og drift hos CUPRA.

I dag viser vi det nyeste medlemmet av «The Tribe»: TV Boy. En artist med nettopp en opprørsk ånd, som bryter grenser og inspirerer de yngre generasjonene gjennom sin kunst, fortsetter Labate.

Nå ser CUPRA fremover med nye helter for en ny tid.

Med prosjektet «Future: Fast Forward» har vi dannet en gruppe av 62 nasjonale og internasjonale partnere, som skal transformere Spania til en europeisk hub for elektrisk mobilitet.

Og for bare noen uker siden presenterte vi, sammen med Volkswagengruppen og «Future: Fast Forward»-partnerne, et prosjekt for å innhente 10 milliarder euro for å elektrifisere Spania. Dette er den største enkeltstående industriinvesteringen i Spanias historie.

Vi vet nøyaktig hvor vi vil. Jeg kan love deg at hver eneste modell vi lanserer vil være et steg videre på denne reisen, sier Wayne Griffiths.

Vi vil være tro mot oss selv, og være autentiske. Det er i ånden til «CUPRA Tribe». Vi vil gjøre dette på CUPRA-måten, slik vi alltid har gjort. Fremtiden er elektrisk. Fremtiden er CUPRA, poengterer Griffiths.

I løpet av «The Unstoppable Impulse event», ga vi også indikasjoner om kommende versjoner av de eksisterende modellene (CUPRA Leon, CUPRA Formentor og CUPRA Born), som skal fornyes innen 2025.

CUPRA Tavascan*: Drømmen blir virkelighet

CUPRA Tavascan* manifesterer vår visjon for elektrifisering, og vil være tro mot konseptbilen fra 2019. Noen av designelementene ble gitt tydelige hint om i «CUPRA Tavascan Extreme E Consept» i 2021. CUPRA Tavascan* er ikke bare en konkretisering av vår visjon for moderne elektrifisering, men også en globalisering av merket som vil ta CUPRA til nye markeder. Lanseringen blir i 2024. 

CUPRA UrbanRebel*: Utfordrer konvensjoner og vekker følelser

I 2025 vil vi lansere UrbanRebel* – vår urbane elbil. Det er en bil som vil ta CUPRA langt utover sine tradisjonelle grenser. UrbanRebel* er karakterisert av emosjoner, designet og utviklet for en mer opprørsk elbilverden.

– UrbanRebel er mer enn bare en bil for oss. Dette er modellen som vil demokratisere elektrisk mobilitet. Tilgjengelighet og bærekraft – dette vil være neste generasjons inngang til våre modeller, sier Wayne Griffiths.

CUPRA Terramar*: Vår første elektrifiserte SUV

Plug-in hybridteknologi har vist at elektrifisering er en del av CUPRA’s DNA og utvalget av modeller som utnytter denne teknologien har vokst til å dekke en stor del av vårt modellutvalg. Men vi tar dette videre.

Innen 2024 vil utvalget av plug-in hybridmodeller inneholde enda flere varianter, og bli tilgjengelig i nye modeller.

CUPRA Terramar* blir en del av laget. Den sportslige SUV-en er en hyllest til Terramar, Sitges, som kombinerer tøffe proporsjoner med slående design. Dette bil bli en sportslig, emosjonell og elektrifisert SUV som vil bringe oss oppover i hjertet av SUV-segmentet – det raskest voksende segmentet i Europa. Bilen vil bli bygget i Ungarn, ved Audis fabrikk i Györ.

CUPRA Terramar* vil bli tilgjengelig både med ICE-drivlinjer og en ny generasjon av plug-in hybridteknologi, som vil levere rundt 100 km elektrisk rekkevidde.

«e-HYBRID»-modellene vektlegger ytelser og moderne sportslighet, og er en del av vår større reise på vei mot å fullføre den elektriske revolusjonen.

 Terramar er der alt startet for CUPRA. Vår nye, sportslige hybrid-SUV kombinerer tøffe proporsjoner med et slående langt panser, samtidig som «haikjeft»-fronten står for gjennomslagskraft og vinnervilje, sier Jorge Diez, designdirektør hos CUPRA.

– Med kjørefølelsen i tankene, har vi utviklet en unik opplevelse med den nyeste teknologien, takket være et førerorientert interiørkonsept. Oppsummert er dette en 4,5 meter lang SUV, med CUPRA DNA, som er klar til å ryste ett av de segmentene med sterkest konkurranse, fortsetter Diez

* Konseptbiler som ikke er i salg. 

Les mer om Urban Rebel.

Drevet av følelser, samt designet og utviklet for å utfordre den elektriske verdenen.