CUPRA Raval - Rampete kjøreglede
CUPRA Raval: Rampete kjøreglede møter urban fornuft
CUPRA Raval er et bevis på at en kompakt elbil kan være engasjerende, rampete og morsom å kjøre. Allerede før lansering har Raval blitt testet på svingete spanske veier, og norske motorjournalister har latt seg begeistre over kjøreegenskapene.
Følelsen av kjøreglede – fra første trykk på pedalen
Det er akkurat dette Raval er laget for: ikke bare å frakte deg fra A til B, men å gi deg lyst til å ta en omvei dit.
«Raval stikker seg fram som den klart mest sportslige av de fire», skriver BilNorge, med henvisning til flere kommende småbiler i samme klasse. Og Motor.no følger opp: «De kommende småbilene […] blir ikke bare fornuftige. De blir også morsomme. I hvert fall de bilene som blir fintrimmet av gjengen i CUPRA.»
BilNorge beskriver det som at CUPRA Raval limes fast til asfalten med dekkene. Det er nettopp slik vi ønsker at Raval skal oppleves – med grep, balanse og direkte respons. Dette er en bil for dem som bryr seg om hvordan bilen føles å kjøre, ikke bare hvor langt den går.
En CUPRA du kjenner igjen
Raval bygger videre på vårt tydelige design-DNA. Bilens linjer, lysdesign og detaljer er laget for å vekke oppmerksomhet – uten å rope. Det er derfor BilNorge konstaterer: «Du er aldri i tvil om at en CUPRA ligger foran.»
Dette er en småbil med holdning, og som Motor.no uttrykker det:
«CUPRA har gradvis sterkere markert seg som rampen i den ellers så snusfornuftige gjengen.»
Raval viderefører denne profilen. Den ser annerledes ut, kjører annerledes og oppfører seg annerledes. På en god måte.
Mer plass enn du tror
Selv om Raval er kompakt på utsiden, er det ingen trang småbil på innsiden. Tvert imot. «CUPRA Raval føles overraskende stor innvendig,» skriver Motor.no, og BilNorge bekrefter: «Overraskende bra plass i baksete.»
Med god utnyttelse av interiøret, smarte løsninger og lavt gulv får både fører og passasjerer bedre plass enn bilens lengde skulle tilsi.
Morsom, rå – og fortsatt fornuftig
CUPRA har alltid handlet om å balansere det praktiske med det emosjonelle. Motor.no oppsummerer det kanskje best:
«Mer rått, mer upolert. Mer morsomt. Men fortsatt med en stor dose fornuft.»
Det er denne balansen vi mener er fremtiden for bybilen. En bil som fungerer i hverdagen – men som gjør det med stil, følelse og en tydelig personlighet.
Bygd i hjertet av Barcelona
Både Motor og BilNorge trekker fram at CUPRA Raval ikke bare er testet på spanske veier – den er også skapt der. Modellen produseres på CUPRAs egen fabrikk i Spania, og journalistene peker på hvordan dette gir bilen en tydelig identitet og et sterkt bånd til merkevarens opprinnelse.
Den lokale produksjonen gjør at Raval blir en ekte representant for CUPRAs designfilosofi, utviklet og finjustert av teamet som kjenner bilen aller best. Det merkes på helheten: kjørefølelsen, responsen og den sportslige karakteren som begge testene fremhever.
Vil du vite mer om CUPRA Raval?
CUPRA Raval får sin verdenspremiere i 2026 og vil representere det neste store steget i vår elektriske satsing.