Alejandro Mesonero Romanos
Tilbake til røttene.
La oss starte med CUPRA-logoen. Hva symboliserer den?
Vi gjør ikke det man alltid har gjort i bilindustrien. Vi bryr oss mer om sjelen og filosofien bak CUPRA enn selve produktet.
Vi ville skape en følelse av å tilhøre en familie. Derfor tenkte vi på trekanter. Se for deg to trekanter som krysser hverandre. Trekantformen er svært dynamisk. Den står støtt og peker i en tydelig retning.
Og så snudde dere den opp ned?
For å gjøre den mer dynamisk og gi inntrykk av større fart. I tillegg vil produktene våre bli supplert med deler, tilbehør og kolleksjoner. Vi ser også på en rekke samarbeid med andre merker og enkeltpersoner for å skape en komplett CUPRA-opplevelse. For oss handler det ikke bare om selve produktet. Vi går mye dypere enn som så.
Hva er tanken bak CUPRA?
Å bare være opptatt av ytelse er litt gammeldags. Det handler ikke bare om tideler og toppfart. Ser du ut over det, finner du et nytt element i bilene våre. Vi ser etter noe som er mer raffinert, ikke åpenbart eller iøynefallende, men mer elegant. Vi vil være mer avslappet og stilfulle.
Hastighet er helt klart en del av CUPRA. Hvordan vil du beskrive hastighet?
Hastighet er å bevege seg veldig raskt, det handler om adrenalinet som skjerper alle sansene. Følelsen av hastighet er magisk. Hvis du setter en treåring i en handlevogn og dytter den, skaper du en følelse av hastighet, og du får raskt et smil som reaksjon. Det ligger i oss alle. Fart er gøy! Det er kult å bevege seg fort.
I CUPRAs verden kan du enkelt hoppe fra en opplevelse til neste.
Det viktigste for oss er selve reisen. Det handler ikke bare om fart eller om å senke rundetiden på Nürburgring med ett millisekund – det har vi alt gjort! Spenningen ligger i hvordan du kommer deg dit.
Hvor annerledes er det å kjøre en CUPRA sammenlignet med alt annet som bare går fort?
Det handler om mye mer enn bare å kjøre fort. Det handler om lyden, materialene inni bilen, selv lukten. Alt appellerer til sansene i en høytytende bil. Det visuelle er viktig, så vi har fokus på bilens utseende. Men smidigheten er minst like viktig. Noen elementer er laget av karbonfiber, men det handler om mer enn bare å sette på noen karbonfiberdeler på bilen. Det handler om hvor lette materialene er.
Alt er en del av målet om å få bilen til å yte perfekt, å bruke flotte materialer og tekstiler, men å gjøre det enkelt. Det er som å gå tilbake til røttene.
Kommer CUPRA til å ha fokus på føreren?
I høy grad. Vi skal skape et førerorientert miljø, men ikke på en puritansk racingmåte. Vi bruker materialer som er gode å ta på – vi liker å sette et menneskelig preg. Det er derfor vi bruker en varm kobberfarge. Vi ønsker å formidle en følelse av varme. Det er ikke kaldt som aluminium, men varmere, mer menneskelig.
Hvordan ser fremtiden ut for CUPRA-designen?
Ingenting er hugget i stein. Vi sier ikke at dette er den typiske CUPRA-designen. CUPRA-biler er sportslige, de har karakter. Men de biter ikke. Det går en ganske fin linje mellom å lage noe som har karakter og noe som er aggressivt. De sportslige CUPRA-bilene vil alltid ha en viss eleganse.
"Vi er overbevist om at en racerbil kan ha elektrisk drift"
Dere har akkurat presentert den helt nye CUPRA e-Racer.
Ja, og den er helelektrisk! Denne bilen er utviklet fra bunnen av som en helelektrisk bil, og den er svært konkurransedyktig. Målet var at den skulle være like rask som en bil med forbrenningsmotor. Når det gjelder designen, ligger det en fin historie bak. Husker du den første Cup Racer? Vi utviklet den svært raskt, og den ble en stor suksess. Men vi hadde for eksempel ikke tid til å utvikle aerodynamikken, siden prosjektet var hemmelig. Vi gjorde ingen aerodynamiske tester.
For den neste versjonen hadde vi ett mål: Vi ville gjøre bilen 8 km/t raskere uten å røre motoren, bare ved å bedre aerodynamikken. Bilen skulle også se enda bedre ut. Og vi klarte det. Da vi begynte å snakke om e-Racer, satte vi oss enda høyere mål. Aerodynamikk og vekt har blitt svært viktig. Ingeniørene konsentrerte seg om vekten og prøvde å skape best mulig forhold mellom kraft og vekt. Men aerodynamikken ble overlatt til oss, designerne. Vi ville også at det skulle bli en enda flottere bil enn den andre versjonen av Cup Racer.
Så her er vi i dag. Vi klarte det! Vi er overbevist om at en racerbil kan ha elektrisk drift, og samtidig ha flott design og være tiltalende for alle sanser.
"Vi gjør ikke på samme måte som man alltid har gjort i bilindustrien"
Ligger det noen spesielle utfordringer i å utvikle en bil helt fra bunnen av?
Du må forstå filosofien bak bilen. Når du forstår den, vet du hva du skal oppnå. Jeg spør meg selv hvordan jeg ser for meg bilen om fire år. Når jeg har funnet svaret på det, begynner jeg å jobbe.
Har du en annen lidenskap enn design?
Å kjøre bil. (ler)
Hva driver deg? Har du en livsfilosofi?
Jeg tror det er lidenskap. Jeg begynte å tegne biler da jeg var 11 år, i lærebøkene på skolen. Jeg endte opp med å studere det jeg virkelig ville – design.
Hva med de andre som utvikler og bygger CUPRA, hva er spesielt med dem?
Alle er håndplukket. De må føle merket. De må også være mennesker som tør å ta en viss risiko. Det kan være du må presse på som bare søren for å få gjennom ideene dine. Det er mennesker som sier: Jeg forstår, men hva om vi gjorde det slik? De som jobber i produksjonen, må være utrolig dyktige. Noen av delene lages og monteres for hånd. Vi har et veldig godt øye for detaljer, men også en lidenskap for å lage noe med hendene. Du kan ikke gjøre dette på en fabrikk. Du må jobbe i liten skala, slik vi gjør her i Martorell.