no:faq:CUPRA CONNECT:GEN 4 CONNECT NO/NO

CUPRA CONNECT

GEN 4 CONNECT

Hva er CONNECT-pakken?

CONNECT er pakken som fokuserer på sikkerhet, fjernkontroll og navigasjonsfunksjoner (hvis kjøretøyet er utstyrt med navigasjonssystem) og hjelper deg enkelt.

 

Tilbudet gjelder for CUPRA Born produsert i uke 20/2024 og utover, og alle CUPRA Tavascan-modeller. Hvis kjøretøyet er produsert før disse datoene, kan du også sjekke den generelle tilgjengeligheten av CUPRA CONNECT-tjenester eller kontakte din CUPRA-servicespesialist. 

Hva er Nødtjenester?

Hvis bilen din havarerer, trykker du på knappen på høyre side av treknappsmodulen for å ringe veihjelpssenteret og sende bilens diagnostiske data, posisjon, avhengig av hvilken personvernmodus som er angitt. Operatøren vil bruke dataene som mottas til å hjelpe deg med å identifisere problemet og be om hjelp.

 

Hvis du har en alvorlig ulykke, kan du ringe nødnummeret direkte. Nødetatene kan finne posisjonen din fra kjøretøyets data.

Hvilken informasjon sender kjøretøyet mitt under et havarianrop?

Når du aktiverer veihjelpstjenesten, overfører kjøretøyet relevant kjøretøyinformasjon, som kjørelengde (km/miles), gjenværende rekkevidde (km/miles), status for sikkerhetsbelter, HMI-språk, digital serviceplan, kjøretøykonfigurasjon og kundedata fra den registrerte brukeren. I tillegg deler den tid og plassering av kjøretøyet ditt når veihjelpstjenesten aktiveres, slik at operatøren vet hvordan den finner deg. Dette er veldig nyttig hvis bilen din har havarert i et tynt befolket område, og du ikke vet nøyaktig hvor du er. Dataene som sendes kan variere avhengig av hvilken personvernmodus som er angitt.

 

For en oppdatert utgivelse inkluderer den også data fra kjøretøyets helserapport med varsellamper.

Hvordan kontakter jeg kundeservice?

Du kan ringe kundeservice i ditt land ved å:

 

- Trykke på "i"-knappen i bilens treknappsmodul. Din posisjon og servicedata overføres ikke under samtalen.

- Infotainment via telefondelen.

- Min CUPRA-app: Profil--> Hjelp--> Kontakt kundeservice

Hva gjør alternativene Slett bruker og Gjenopprett fabrikkinnstillinger?

Når du velger Gjenopprett fabrikkinnstillinger, tilbakestiller du infotainmentsystemet til de opprinnelige fabrikkinnstillingene. Denne prosessen er nødvendig hvis du selger bilen til en ny eier. Du kan utføre en tilbakestilling via infotainmentsystemet eller via Min CUPRA-appen (garasjedelen), alternativet via appen. Husk at når du utfører en tilbakestilling, slettes alle konfigurasjonene dine i det innebygde infotainmentsystemet. CUPRA ID-kontoen din slettes ikke, men den kobles ikke til kjøretøyet.

Hva slags kjøretøydata overføres automatisk?

Når infotainmentsystemet ditt gir deg en påminnelse om en kommende inspeksjon, mottar CUPRA-servicepartneren din følgende informasjon om bilen din:

 

- Din valgte kommunikasjonskanal, e-post eller telefon (navn, telefon og e-post)

- Bildetaljer (VIN, modellår, bilmodell)

- Kjørelengde

- Type inspeksjon (oljeskift, serviceintervall)

- Dato og klokkeslett for varsling

- Antall dager til neste inspeksjon og oljeskift

Vil min foretrukne servicepartner kontakte meg?

Ja, ved behov for service (inspeksjon, varsellamper osv.), er det servicepartneren du har valgt som foretrukket som vil kontakte deg hvis den automatiske online vedlikeholdsknappen for kjøretøy i My CUPRA-appen er "PÅ".

Hvordan synkroniserer jeg bilkonfigurasjonsinnstillingene?

Hver gang du endrer bilkonfigurasjonen, synkroniseres den både inne i bilen og vanligvis også på nett. Når bilen gjenkjenner deg, vises alle innstillingene du tidligere har lagret på kontoen din (f.eks. kjøre-/parkeringsassistenter, klimaanlegg og utvendige lys osv.). På denne måten trenger du ikke å endre bilkonfigurasjonen hver gang en ny bruker kjører eller logger seg på et annet CUPRA Born-kjøretøy.

Sender kjøretøyet mitt kontinuerlig nye data?

Den nyeste kjøretøystatusen sendes ikke automatisk. Informasjonen vil bare være oppdatert hvis motoren var slått på mens bilen var i et område med nettverksdekning. Dette betyr at hvis du ikke starter bilen på 5 dager, vil dataene være 5 dager gamle. Det betyr også at eventuelle skader eller funksjonsfeil i kjøretøyet som oppstår etter at motoren er slått av, ikke vil bli registrert.

Hva er Doors & Lights services?

Dersom kjøretøyets status har endret seg eller krever din oppmerksomhet, vil et nytt display vises i appen med den aktuelle advarselsstatusen, som omfatter:

 

- Dørstatus (åpen og ulåst)

- Vinduer: åpne

- Parkeringslys: på

- Panser: åpent

- Bagasjerom: åpent

 

Ellers vil du se Min bil-skjermen med bilens 3D-gjengivelse.

Hvorfor viser ikke My CUPRA-appen gjeldende data for dører og lys?

Hvis du ikke ser de nyeste dataene dine i My CUPRA-appen, trenger du ikke bekymre deg. Det kan være at bilen din ikke hadde nettverksdekning da den ble slått av, eller at kjøretøyet ikke var slått av riktig. Hvis det ikke er tilfelle, sjekk at appen din er oppdatert og oppdater den manuelt om nødvendig. Hvis problemet vedvarer, kan du kontakte CUPRAs kundeservice.

Hva er parkeringsposisjonstjenesten?

Med parkeringsposisjonstjenesten kan du finne bilen din uansett hvor du er. Det er raskt og enkelt å komme seg til bilen takket være navigasjonen i appen, som tydelig viser et kart med hvor og når du parkerte, og til og med en mulig rute til bilen din.

Hvor nøyaktig er parkeringsposisjonen?

Parkeringsposisjonen er vanligvis presis innenfor 5 til 10 meter. Nøyaktigheten avhenger av flere eksterne faktorer, spesielt GPS-signalkvaliteten og typen GPS-teknologi som brukes.

Hva er klimatjenesten?

Du kan stille inn ønsket temperatur i kjøretøyet ved hjelp av klimafunksjonen før avreise via My CUPRA-appen (del for klimaanlegg).

 

I tillegg kan bakruteoppvarmingen aktiveres for kjøretøy fra versjon 4.3.0 og utover.

 

Du kan også visualisere bilens gjeldende klimastatus via My CUPRA-appen.

Kan jeg stille inn temperaturen?

Kupétemperaturen i kjøretøyet kan stilles inn til ønsket verdi. Kjøretøyet vil avgjøre om klimaanlegget eller varmen skal aktiveres.

Når jeg sender en forespørsel, hvor lang tid tar det før kjøretøyet våkner?

Det kan ta opptil 2 minutter før kjøretøyet våkner og samhandler med appen.

Hvor ofte oppdateres kartene mine?

Kartene dine oppdateres én gang i måneden. Den elektroniske kartoppdateringen utføres automatisk, basert på bilens posisjon og destinasjon.

Hva er Ladestasjonstjenesten?

Takket være ladestasjonstjenesten kan du se en oversikt over ladestasjonene i ditt område, inkludert åpningstider og priser. Tjenesten gir deg også informasjon om ladekapasitet, tilgjengelighet av ladere og mer.

Kan jeg navigere til en bestemt ladestasjon?

Ja, hvis du velger en ladestasjon fra listen, blir adressen automatisk lagt inn som neste destinasjon i navigasjonssystemet ditt.

Hva er tjenesten Natural Voice Recognition?

Tjenesten Natural Voice Recognition lar deg gi kommandoer på en naturlig måte, slik at du slipper å lære spesifikke talekommandoer. Du kan enkelt åpne forskjellige tjenester, som adresser, nettinnhold, internettradio, diktering osv. Bare husk at nettinnhold og adresser krever en internettforbindelse.

Hvordan aktiverer jeg Natural Voice Control mens jeg kjører?

For å gi talekommandoer, trykk bare på Press to Talk-knappen på rattet eller si «Hola hola» og gi kommandoen din rett etterpå.

 

Merk at kjøretøytillatelsene må godkjennes via My CUPRA-appen for at funksjonen skal kunne brukes på riktig måte (finn den i kjøretøydelen på hovednavigasjonslinjen).

Hva er tale til tekst-tjenesten?

Når du trenger å sende eller svare på en e-post eller SMS, men ikke vil ta hendene av rattet, lar tale-til-tekst-tjenesten deg konvertere det du sier til tekstformat. Bare trykk på mikrofonknappen på skjermen og dikter meldingen din.

Hvorfor kan jeg ikke se trafikkinformasjon?

For å kunne motta trafikkinformasjon må navigasjonssystemet i kjøretøyet være online.